King Kongin paisuneen uusversioinnin sekä Youtubesta näkemieni kökköjen Sormusten herran pidennettyjen kohtausten pohjalta olin jo valmiiksi huolissani siitä, miten käykään, kun Jacksonin ei tarvitse enää tiivistää vaan päinvastoin venyttää tarinaansa, jotta alle 300-sivuisesta Hobitista riittää materiaalia kokonaisen trilogian täytteeksi. Pelkoni ei osoittautunut aivan turhaksi. Odottamaton matka hujahtaa nimittäin yli kahden ja puolen tunnin kestossaan reippaasti ylipitkän puolelle. Saksittavaa riittäisi vaikka parinkymmenen minuutin edestä ilman, että elokuvan sisällöstä häviäisi juuri mitään oleellista.
Leffa alkaa odotetusti Sormusten ritareita jäljitellen alkuintrolla, joka käy läpi, miten kääpiöiden Yksinäisen vuoren valtakunta ja siellä lepäävä aarre joutui Smaug-lohikäärmeen käsiin. Taustojen avaaminen toimii tälläkin kertaa kätevänä alustuksena varsinaiselle asialle, vaikkei prologi Cate Blanchettin kertojaäänellä varustetun sormushistoriakatsauksen vaikuttavuuteen ylläkään. Sillan luominen Sormusten herra -saagan aloittavaan Bilbon syntymäpäiväjuhlaan tuntuu kuitenkin tarpeettomalta. Eiköhän hitaimmallekin teatterisalin penkinkuluttajalle olisi joka tapauksessa selvinnyt ennen pitkää, että kyseessä on tosiaan esiosa.
Elokuvaa varten kääpiöiden retkestä on luonnollisesti täytynyt tehdä paria magnitudia eeppisempi kuin alkuperäisteoksessa. Odottamaton matka painottaakin kirjaa huomattavasti enemmän sitä, että pelkän aarrejahdin sijaan kääpiöiden päämääränä on voittaa myös heidän menetetty kotinsa takaisin. Lisäksi filmiin on kirjoitettu Thorinille veriviholliseksi örkkijohtaja nimeltä Azog, joka vaanii seuruetta heidän matkatessaan halki Keski-Maan.
Nämä muutokset jättävät jälkeensä kaksijakoisen maun. Toisaalta niiden kautta tarinaan saadaan tuotua mukaan kantava teema kodin kaipuusta, josta muodostuu lopulta myös kääpiöiden ja Bilbon yhdistävä tekijä, sekä selkeä antagonisti Smaugin pysytellessä vielä taka-alalla. Toisaalta Azog on pahiksena ikävä kyllä puhdasta Rakettiryhmä-osastoa eli totaalisen mielenkiinnoton mutta taattu riesa, minkä lisäksi kohtaukset hänen ja Thorinin välillä paisutellaan dramaattisine hidastuksineen ja "Nnnnooooooo!"-huutoineen niin ylitsevuotavan pateettisiksi, että nauru meinaa katsoessa livahtaa ilmoille useampaan otteeseen.
Radagast Ruskeaa onkin hahmona etukäteen parjattu jopa Odottamattoman matkan vastineeksi Jar Jar Binksille. Tämä luonnehdinta on tosin raskaasti liioiteltu, mutta sen verran siihen on tottuutta mukaan eksynyt, ettei velhon kohellus elokuvassa hurraahuutojakaan kirvoita. Jo loikkaus hänen esittelytuokioossaan nähtäviin ällösöpön CGI-siilin elvyttämiseen sekä tietokonemagia-avusteisella rusakkoreellä kaahaukseen tuntuu tyylivaihdoksena hämmentävänä, kun vain hetkeä aikaisemmin filmi on poikennut takaumassa, jossa kääpiöiden ja örkkien sotiessa keskenään ruumiinjäseniä hakataan irtipoikki.
Radagastin koomisena kevennyksenä sekoilua häiritsevämpää on kuitenkin hänen tökerö mukaan tuomisensa tarinaan. Ymmärrän velhon tarpeen Dol Guldurin ja Noidan esittelemisessä mutta hänen osansa filmissä tiivistyy käytännössä siihen, että Gandalfin mainittua hänen nimensä leffa leikkaa häneen vouhottamassa Synkmetsässä ja päätymässä Noidan linnoitukseen, minkä jälkeen mies ilmestyy yllättäen seurueen avuksi hämäämään tuloksettomasti heidän jahtaajiaan ja lopulta katoaa elokuvasta selittämättömästi. Hahmoa varmasti nähdään vielä saagan myöhempienkin osien aikana, mutta ensimmäisessä leffassa hänen roolinsa tuntuu juuri siltä, mitä se onkin: päälleliimatulta.
Vaikka Jackson osaa edelleen ohjata viihdyttävää ja näyttävää toimintaa, CGI-hiisien jahdatessa sankarpoppoota ja laotessa heidän tieltään kohtauksien fyysisyyden korvaa muovisuus. Uskottavuutta vähentää lisäksi entisestään se, miten hahmot pystyvät kestämään useiden metrien tiputuksia ja murjomista ilman ruhjeen häivääkään. Sivumennen sanoen on myös hieman kummastuttavaa, millaisia stuntteja monet kääpiöistä pystyvät suorittamaan, vaikka heidänhän piti olla muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vain kauppiaita, kaivosmiehiä ja lelumaakareita sotureiden sijaan.
Tarpeettomat tietokoneluomukset eivät elokuvassa myöskään rajoitu vain sairaisiin siileihin tai rekeä vetäviin jänösiin. Hiisikuningas muistuttaa esimerkiksi olemukseltaan kuin kehnoa lasten videopelin pomovastusta, ja oikean ihmisen näyttelemänä lopputulos olisikin takuulla ollut huomattavasti vakuuttavampi. Vielä kuningasta typerämpi ilmestys on tosin hänen pieni hassunhauska lähettiotuksensa, joka olisi kuin kotonaan Star Wars -esiosien tehosteoksennuksen keskelle heitettynä.
Trailerien pohjalta pelättiin etukäteen, että Odottamaton matka sisältäisi Sormusten herra -kolmikkoa enemmän lapsille suunnattua halpaa slapstick-komiikkaa. Selvää onkin, että Jackson on lähtenyt tavoittelemaan Hobitti-elokuviinsa tuntuvasti kepeämpiä ja huumorintäytteisempiä sävyjä kuin edellisiin Tolkien-sovituksiinsa, joissa hauskuutuspuolesta vastasivat lähinnä Merri, Pippin ja Gimli. Vaikka slapstickiä leffasta löytyykin, se ei onneksi käy päällekäyvän ärsyttäväksi, ja monilta osin huumori on sinänsä varsin onnistunutta. Täydellisen pilke silmäkulmassa -vireen tavoittaa esimerkiksi Bilbon kysymys Gandalfille Radagast Ruskeasta: "Onko hän mahtava velho... vai onko hän niin kuin sinä?"
Vitsailun suhteen täytyy kuitenkin valitettavasti todeta, että siihen tukeudutaan aivan liikaa. Vaikka Hobitti ei kirjana sieltä vakavimmasta päästä olekaan, ei se silti huumorin nimissä heitä kertomustaan missään tapauksessa läskiksikään. Odottamattomassa matkassa sitä vastoin tuntuu, että elokuvalla on aivan pakottava tarve mielistellä katsojaansa tunkemalla ylilyötyä hassuttelua joka ikiseen mahdolliseen väliin. Esimerkiksi Sarumanin töksäyttäessä Valkoisen neuvoston kokouksessa, miten Radagast syö liikaa sieniä, tai hiisikuninkaan kommentoidessa: "Noinhan se käy", kun Gandalf viiltää miekalla hänen mahansa auki, alkaa tuntua siltä, että jos leffa yrittäisi taivuttaa enää kieltä syvemmälle poskeen, seurauksena olisi kramppi.
Toiseksi elokuva noudattelee Sormusten ritarit -filmin kaavaa turhankin tunnollisesti, sillä kaikki samat elementit ovat läsnä. Leffan avaavan prologin lisäksi sen tarina muun muassa alkaa seurueen lähtiessä Konnusta kohti määränpäätänsä Gandalfin ohjeistamana, ja välissä pysähdytään levähtämässä Rivendellissä, jossa kokoonnutaan jälleen kerran neuvonpitoon. Tämän jälkeen suunnataan Sumuvuorille, jossa puolestaan tapellaan vuoren sisässä hiisiä vastaan, kunnes elokuvan päättää dramaattinen taistelu örkkipahista ja hänen joukkiotaan vastaan - tuttuahan kauraa tämä on.
Lisäksi elokuva ujuttaa mukaan pieniä yksityiskohtia ja yhtäläisyyksiä sormustaruun, jotka osaltaan lisäävät samankaltaisuutta. On Gandalfia loitsimassa itsensä uhkaavaksi, on kulkurin osaan alentunut kuninkaallinen ja on myös sormuksen vastustamaton sujahtaminen ilmalennosta hobitin sormeen. Jopa etäisyyksien heittäminen lipsahtaa mukaan jälleen lopussa, sillä viimeisessä kohtauksessa Yksinäinen vuori näyttäisi häämöttävän vain muutamien kymmenien kilometrien päässä saaden Synkmetsän vaikuttamaan vain naurettavalta metsäpläntiltä välissä. Tämä antaakin aihetta ihmetellä, mikseivät kotkat saman tien vain kuskaa matkalaisia vuoren juuren tuntumaan.
Muista elokuvan hienoista kohtauksista mainitsemisen arvoinen on muun muassa Gandalfin ja Galadrielin välinen keskustelu, jossa velho tuumaa, että hänen uskoakseen pahuuden torjuvat parhaiten maailmassa tavallisten ihmisten ystävälliset teot, ja siten Bilbo antaa hänelle rohkeutta. Tämä hahmon toteamus on kaikessa yksinkertaisuudessaan jollain oudolla tavalla koskettava, ja onnistuu samalla myös vangitsemaan oleellisen osan Tolkienin teoksen henkeä.
Elokuvan näyttelijöistä ei muutenkaan irtoa todellista moitteen sanaa. Freeman ei vastaa täysin omaa kuvaani kirjan Bilbosta, mutta hän muokkaa hahmoa omanlaisekseen ja paljastuu viimeistään arvuuttelukohtauksessa Serkisin kanssa verrattomasti yhteenpelatessaan kelpo valinnaksi osaan. Ian McKelleniä ei puolestaan Gandalfina tarvitse enää erikseen kehuakaan: hän on yhtä kuin Gandalf. Richard Armitage puolestaan luo olemuksellaan Thorinista vielä jylhemmän ja vakavamman kuin kirjan vastineesta, mutta tämä toisaalta sopii hyvin elokuvan hahmoon, jota useaan otteeseen korostetaan jopa kääpiöprinssinä.
Kommentit
Lähetä kommentti