Jännittävänä tyylivalintana Les Misérables -filmi tukeutuu musikaaleille epätyypillisesti tanssin ja hulppeiden koreografioiden sijaan käsivarakameraan sekä ahkeraan lähikuvien käyttöön. Tavoitteena onkin selkeästi ollut hakea elokuvaan sen genrestä huolimatta eräänlaista realistista otetta, mistä kertoo myös se paljon etukäteen rummutettu fakta, että näyttelijöiden suoritukset on äänitetty jo itse kohtauksia kuvatessa. Lopputuloksena Les Misérables on ulkoisesti miltei kuin mikä tahansa historiallinen draama sillä erotuksella, että puheen sijaan dialogi lauletaan.
Hetkittäin elokuvan ilmaisukeinot toimivatkin mallikkaasti, kuten Jean Valjeanin sekä Javiertin välisessä miekka vastaan puukalikka -kaksintaistelussa, mutta suurimman osan ajasta ne tuntuvat kertomuksen luonteeseen nähden kehnosti valituilta. Les Misérablesin tarina ei nimittäin ole pohjimmiltaan mitään erityisen koskettavaa, vakavastiotettavaa draamaa vaan pikemminkin pateettisen kornia paisuttelua, johon nimenomaan yliampuvuus sopisi kuin vallankumoukselliset barrikaadeille. Vaikka näyttelijät hoitavatkin varsinaisen näyttelytyönsä pätevästi, pelkkien "Voih, kuinka sinua rakastankaan ensisilmäyksellä" -tasoisia latteuksia hoilottavien kasvojen tujottaminen käy pitemmän päälle puuduttavaksi etenkin, koska hyvin harvat elokuvatähtien jollotuksista pystyvät kilpailemaan vaikuttavuudessa teatterishow'n ammattilaislaulajien suorituksia vastaan. Välillä myös leffaan eksyy omituisesti sen rähjäisiin sävyihin täysin sopimattomia elementtejä, kuten rakkauskohtauksen taustalle kuin Disney-romanssista karanneita perhosia.
Koska Les Misérablesin elokuvaversio seuraa hyvin orjallisesti esikuvaansa, sen tarinalliset vahvuudet ja heikkoudet osoittautuvat myös samoiksi. Elämänsä hyville teoille omistava entinen rikollinen Jean Valjean sekä 1800-luvun Ranskan Antti Kotilainen, lakia korkeimpana auktoriteettina pitävä sekä väärintekijöitä armottomasti metsästävä Javert-poliisi ovatkin hahmoina kiehtovia sekä kehitykseltään että moraalisilta dilemmoiltaan. Sen sijaan Cosetten, Mariuksen ja Eponinen kolmiodraama sekä kahden edellisen elämää suurempi, sekunnin murto-osassa leimahtava rakkaus tuntuvat edelleen todella häiritsevästi päälleliimatuilta ja pinnallisilta.
Juonenkuljetukseen sisältyvät myös samat kömpelöt hyppäykset kuin teatterishow'hun. Jean Valjeanin päätyminen kaupunkinsa pormestariksi aiheuttaa esimerkiksi hämmennystä, koska filmi ei tarjoa mitään selitystä, miten mies kykeni kohoamaan ehdonalaisen heittiön roolista korkeaan asemaansa. Rakkaussopan kehittyessä leffa puolestaan siirtyy yhtäkkiä sepittämään kuin aivan eri tarinaa, sillä kaikki siihen kytkeytyvät hahmot on esitelty korkeintaan pikaisesti muutamassa edeltävässä kohtauksessa, kun taas Jean Valjean, jonka kertomus elokuva on siihen asti ollut, unohdetaan tyystin uusien tuttavuuksien varjoon.
Erääksi filmin etukäteen hehkutetuimmista puolista on noussut Anne Hathawayn naissivuosa-Oscarinkin voittanut roolisuoritus Cosetten epäonnisen kohtalon kokevana äitinä, Fantinena. Hathawayn tuskassa ja kärsimyksessä rypevää tulkintaa I Dreamed a Dream -kappaleesta ei voikaan kutsua puhtaana näyttelijän taidonosoituksena kuin upeaksi, sillä Dark Knight Risesista tuttu kissanainen laittaa kohtauksessa kaiken itsestään likoon.
Jo kyseisen musiikkinumeron loppupuolella epämiellyttävä aavistus hiipii kuitenkin takaraivoon siitä, kuinka paljon elokuva aikookaan pyrkiä lypsämään katsojasta tunnereaktioita laittamalla näyttelijänsä vuorotellen kameran eteen veisaamaan melodramaattisia viisuja kyyneleiden valuessa valtoimenaan pitkin poskia. Ennen Fantinen valitusvirttä silmiään on nimittäin päässyt kostuttamaan laulun lomassa myös Hugh Jackman Jean Valjeanina, eikä vastaavista hetkistä toden totta tule pulaa myöskään myöhemmin leffan aikana. Näiden kohtausten ongelmana onkin se, että loppujen lopuksi niihin sisältyy suurimmassa osassa tapauksista hyvin vähän todellista tunnetta itse tarinan tai hahmojen puolesta. Substanssin puuttuessa etevinkien esiintyjien vollotukset alkavat näet vähitellen toistuessaan muistuttaa kuin vaivaanuttavaa itkupornoa.
Leffan pienien toteutuksellisten yksityiskohtien joukkoon mahtuu sekä onnistumisia että kömmähdyksiä. Erääksi rasittavaksi puoleksi muodostuu se, miten barrikaadeilla häärivällä Gavroche-pojalla yritetään vedota läpinäkyvästi yleisön tunteisiin, sillä filmiin on lisätty muun muassa paatoksellinen kohtaus, jossa lapsi rohkaisee lannistuneita vallankumouksellisia aloittamalla uudelleen Do You Hear the People Singin hoilaamisen. Lopussa kapinan nujerruttua, kun Javiert löytää pojan ruumiiden joukosta ja asettaa kukan hänen rintamukseensa, yritys tiristää katsojista kyyneleitä tuntuu jo varsin häpeilemättömältä. Toisaalta pidin kuitenkin siitä, miten elokuva kykeni muutamissa kohtauksissa yksinkertaisilla keinoilla osoittamaan kykeneväisyyttä hienovaraisuuteen. Esimerkiksi Javiertin laulaessa oikeamielisyydestään katolla patsastellessaan hänen kävelynsä reunaa pitkin vertautuu ovelasti hänen perimmäiseen moraaliseen epävarmuuteensa sekä ennakoi samalla hahmon kohtaloa.
Jos jostakin Les Misérables ansaitsee tulla kehutuksi, niin siitä, että se on leffa, joka todella nostaa näyttelijänsä pääosaan. Harmillisesti pelkästään erinomainen näyttelytyökään ei yksistään riitä hyvän elokuvan ainekseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti