
Lolitan ensimmäinen kohtaus on täydellinen malliesimerkki siitä, miten aloittaa elokuva tehokkaasti. Kronologisesti tarinan loppuun sijoittuvassa osiossa salaperäinen aseistettu mies saapuu rankan juhlinnan jälkeiseen siivottomaan kartanoon päästääkseen päiviltä talon yksinäisen päihtyneen isännän, mutta surmatyö saakin surkuhupaisia piirteitä uhrin heittäessä koko tilanteen täysin leikiksi. Samalla katsoja jätetään pähkäilemään, keitä hahmot oikein ovat ja mikä yhteys heidän välillään vallitsee. Suurin kiitos kohtauksen vangitsevuudesta kuuluu murhaajan piipun väärällä puolella revittelevälle Peter Sellersille, jonka hillittömän absurdi roolityö etsii komiikan saralla vertaistaan.
Elokuvana Lolita onkin hyvin paljon satiirin ja mustan komedian sävyttämä. Jokainen leffan hahmoista on nimittäin kirjoitettu, kenties Lolitaa itseään lukuunottamatta, koomisen liioitelluksi surkimukseksi. Esimerkiksi filmin päähenkilö, James Masonin erinomaisesti esittämä professori Humbert Humbert, osoittautuu sivistyneen englantilaisherrasmiehen ulkokuorestaan huolimatta pohjimmiltaan sairaalloisen pakkomielteiseksi, mustasukkaiseksi sekä petolliseksi nilkiksi. Lolitan äiti, Shelley Wintersin näyttelemä Charlotte Haze, on puolestaan keski-ikäinen, hömelö ja syvästi uskovainen amerikkalainen leskirouva, jonka kömpelöt yritykset valloittaa hänen tyttärensä perään kuolaava Humbert saavat kiemurtelemaan myötähäpeästä.

Lolita sitä vastoin esitetään elokuvassa hyvin karikatyyrisena aikakautensa teinityttönä sitä seikkaa lukuunottamatta, että hän flirttailee ja hakeutuu seksuaaliseen kanssakäymiseen itseään vanhempien miesten kanssa. Vaikka hänestä tietyssä mielessä kehkeytyykin filmin kypsin hahmo, sisimmässään hän on yhä hyvin selkeästi lapsi, eikä hän tiedosta lainkaan, kuinka Humbert ja Quilty käyttävät häntä hyväkseen
Leffan kuvauksien aikaan vain 14-vuotias Sue Lyon on Lolitan roolissa kaiken kaikkiaan häkellyttävän hyvä. Hän ja Mason pelaavat näyttelijöinä mainiosti yhteen vetäen läpi kahdenkeskeiset kohtauksensa läpi täydellisen uskottavasti monista varsin pitkistä otoksista huolimatta. Masonin suoritus, jossa sivistyneen pinnan alta mielenvikaisuuden merkit pääsevät ajoittain kuplimaan, on myös kaikkinensa ihailtavaa seurattavaa. Winters ei jää osassaan juuri kaksikon jälkeen, vaikka hänen hahmonsa kaistapäisyyttä korostetaan välillä hieman liiankin kanssa.

Vain ainoan kerran leffa sortuu liikaan suorasanaisuuteen. Quiltyn rooli tarinassa olisi voitu nimittäin jättää kokonaan katsojan itsensä pääteltäväksi eikä Lolitan selontekoa tapahtumista olisi välttämättä täytynyt esittää kameran edessä lainkaan. Sellersin hahmon kierot puuhat luovat näet tarinaan yhden ylimääräisen herkullisen nyrjähtäneen tason lisää, jonka tehoa arvoituksen auki tavuttaminen väistämättä syö.
Oman annoksensa vinksahtaneisuutta leffan tunnelmaan lisäävät kuitenkin sen sisältämät lukuisat kaksimielisyydet ja seksuaaliset vihjailut. Lolita viettää muun muassa lomansa tyttöjen kesäleirillä nimeltä Camp Climax, kun taas Charlotten kysyessä, oliko hänen puutarhansa ratkaiseva syy Humbertille ryhtyä hänen vuokralaisekseen, mies vastaa: "Luulen, että se oli kirsikkapiiraasi." Siinä, missä Charlotten ystävätär puolestaan painottaa lähes silmää iskien englantilaisprofessorille sitä, kuinka avarakatseisia he miehensä kanssa ovatkaan, Quilty kertoo hänen ja seuralaisensa niin sanotusta judoharrastuksesta, jossa hän tavallisesti "makaa tuskissaan maassa kokien samalla suurta mielihyvää". Ei liene myöskään sattumaa, että mies, jonka Lolita filmin lopussa nai, on nimetty perin hienovaraisesti Dickiksi.

Lolitan aikuisissa hahmoissa heijastuukin vahvana teema menetetyn nuoruuden kaipuusta. Sen lisäksi, että sekä Humbert että Quilty ovat obsessoituneet lapsenomaista viattomuutta hehkuvasta alaikäisestä, Humbert kokee sairaalloista mustasukkaisuutta ajatuksesta, että Lolita saattaisi päätyä seurustelemaan ikäistensä poikien kanssa. Samoin Lolitan äiti tuntee kateutta tytärtään kohtaan, jolla on yhä koko elämä edessään, mikä tekee hänet epävarmaksi itsensä suhteen tytön läsnäollessa.
Pituutta Lolitalle kertyy yhteensä kaksi ja puoli tuntia, mutta kyseessä on jälleen yksi niistä elokuvista, joita katsoessa aikajatkumo kokee eriskummallisia vääristymiä. Kubrickin tyylitajuinen teos ryöstääkin kellosta minuutteja kavalammin kuin pedofiili teiniltä neitsyyden - jättämättä kuitenkaan jälkeensä hyväksikäytettyä oloa. Juuri kuvaavammin tämä seksuaalisten pakkomielteiden täyttämä tragedia ei voisikaan alkaa ja päättyä kuin nuoren puhtoisen naisen kasvojen läpi ammuttuihin luodinreikiin.
Kommentit
Lähetä kommentti