
Yhtään vähättelemättä Frozenin musikaalikohtauksien viehättävyyttä Annan ja Elsan seikkailu käynnistyi laulupainotteisuudessaan hieman kiireisen oloisesti. Urhean skotit eivät sitä vastoin veisaamisesta perusta, minkä ansiosta elokuva tuntuukin uhraavan enemmän aikaa ja huolellisuutta keskeisten hahmojensa konfliktien rakentelemiseen, kun tapahtumia ei edistetäkään rallattelun voimin pikatahtia. Ristiriita, jonka varassa Urhea lepää, on yksinkertaisuudestaan huolimatta sen suurin vahvuus. Vanhemman pyrkimykset pakottaa lapsensa tiettyyn muottiin ja kysymys naisen oikeudesta valita itse puolisonsa eivät aiheina lukeudu kaikkein omaperäisimpiin etenkään prinsessa-animaatioiden joukossa, mutta leffa käsittelee itsepäisen ja temperamenttisen Merida-tytön tulehtunutta suhdetta äitiinsä yllättävän tarkkanäköisesti.
Filmin sisältämä opetus on itse asiassa suunnattu katsojista jopa ennemmin vanhemmille kuin lapsille. Meridan äiti tarkoittaa nimittäin tyttärensä parasta valmistaessaan tätä pakkonaimakauppoihin, muttei ymmärrä, että ympyröivä kulttuuri on aivopessyt alun perin myös hänet itsensä koko tavan noudattamiseen. Hienoimmaksi leffan yksittäiseksi hetkeksi ponnistaakin kohtaus, jossa Merida sovittaa vanhempansa määräyksestä ensimmäistä kertaa korsettia päälleen, ja muutaman häviävän sekunnin ajan kuningattaren kasvoilla käväisee ilme, joka kertoo hänen näkevän tyttärensä paikalla menneisyyden minänsä menettämässä vapautensa. Meridan isä sen sijaan ei osallistu lainkaan vaimonsa yrityksiin paimentaa tytärtään, sillä hänelle rajojen asettaminen ei ole tärkeätä: eihän hänellä miehenä koskaan moisia ole ollutkaan.

Toisin kuin leffan aloituskohtauksesta voisi ennakoida, elokuvan pahiksen paikan täyttävä, hirviömäinen Mor'du-karhu saa puolestaan tyytyä tarinassa lopulta yllättävänkin pieneen rooliin, sillä äidin ja tyttären eripura nostetaan ansaitusti filmin pääosaan. Lopputaistelun mustanpuhuvaa mesikämmentä vastaan olisi jopa voinut hyvin unohtaa, sillä kontion varsinainen tarkoitus filmissä on kuvastaa ennen kaikkea Meridan mielihalujen kääntöpuolta - eli sitä, mihin vastuuntunnottomuus ja perheelle selkänsä kääntäminen pystyy äärimmillään johtamaan. Tämän esille tuomisessa elokuvan huipentava kamppailu on yksinkertaisesti sangen tarpeeton.
Vakuuttavan alkupuolen jälkeen aidan matalimmasta kohdasta yli kömpivä päätös kampittaakin Urhean kuin polveen ammuttu nuoli. Kaavamaisen kliimaksin lisäksi hahmojen väliset ongelmat ja erimielisyydet ratkotaan täysin puolihuolimattomasti, aivan kuin elokuva yhtäkkiä huomaisi, että sillä tulee kiire saada onnellinen loppu kasaan 90 minuutin sisällä. Jos nimittäin ihmisten mielipiteiden käännyttäminen kehnojen perinteiden suhteen hoituisi järkipuheella yhtä hedelmällisesti kuin elokuvassa, tuskin pakkoruotsista luopumisen tai homoavioliittojen sallimisen puolestakaan tarvisi kenenkään taistella. Myös kuningatar tuntuu kääntävän kelkkansa naimakauppojen osalta aivan liian nopeasti siitäkin huolimatta, että karhun nahoissa hän on joutunut viimein oikeasti kommunikoimaan tyttärensä kanssa ja näkemään maailman tämän silmin.

Urhea ei edusta lasten- tai edes Pixar-leffana kaikkein heikoimpia, mutta samaistuttavan ja hetkittäin jopa älykkään hienovaraisen tarinan vajotessa loppumetreillään kuluneen keskinkertaisuuden tasolle, pettymystä ei voi välttää. Elokuvan pahimmaksi erheeksi muodostuu sama kuin Frozeninkin, sillä leffan näytöksistä kaksi on mietitty tarkkaan mutta inspiraatio ja ideat tyrehtyvät kolmannen kohdalla. Siihen pulmaan eivät positiivisetkaan pinnalliset seikat, kuten komeasti animoitu kuvasto tai autenttisen rempseät skottiaksentit, kummoista loitsua tarjoa.
Kommentit
Lähetä kommentti