Whedonin modernisoima näkemys Shakespeare-farssista saattaa aluksi kuulostaa omituiselta konseptilta. Onhan miehen suurimpana vahvuutena yleisesti pidetty hänen taitoaan kirjoittaa nokkelaa ja tyyliltään erottuvaa dialogia, jota ei kuitenkaan leffassa kuulla vuorosanankaan vertaa. Much Ado About Nothingia katsoessa kuitenkin ymmärtää nopeasti Whedonin rakkauden käsikirjoittajana nimenomaan Shakespearen sanataituruutta kohtaan, sillä elokuvan jokainen kohtaus keskusteluineen rakentuu kuin kunnianosoitukseksi Bardin kynän jäljelle. Buffyn ja Fireflyn luojana sekä The Avengersin ohjaajana tunnettu nörttijumala saattaakin olla aikansa omintakeinen dialogivelho, muttei hänkään kuvittele hetkeäkään haastavansa todellista englannin kielen arkkimaagia.
Seksi nostetaan aiheena Much Ado About Nothingissa keskeiseen asemaan heti leffan ensimmäisestä kohtauksesta lähtien. Sukupuolten seksuaaliseen käytökseen kohdistuvista odotuksista kehkeytyykin eräs Whedonin sovituksen pinnan alla kuplivista teemoista. Elokuva pureutuu erityisesti Shakespearen alkuperäisessä näytelmässä oleellisen juonielementin muodostavaan salajuoneen, jolla Hero-neidon neitsyys asetetaan kyseenalaiseksi, ja tästä seuraavaan valtaisan skandaaliin. Ohjauksellisilla valinnoillaan Whedonin päämääränä onkin selvästi korostaa naisia moralisoivan kulttuurin rajatonta tekopyhyyttä. Leffan omina lisäyksinä lähdemateriaaliin Benedick on esimerkiksi päätynyt viettelemään Beatricen yhden yön suhteeseen ennen varsinaisia tarinan tapahtumia, mikä myös osaltaan taustoittaa heidän piikikästä suhtautumistaan toisiinsa, Lisäksi kertomuksen konna, äpärä Don John, joka häärii koko suuren huijauksen taustapiruna, nähdään itse varsin intiimeissä väleissä elokuvaa varten sukupuolenvaihdoksen kokeneen käskyläisensä kanssa.
Loppujen lopuksi kuitenkin yllättävän pieni osa Much Ado About Nothingin huumorista nyhdetään elisabetinaikaisen tekstin siirtämisestä nykyhetkeen. Vaikka mukana onkin muutamia hupaisia aikakaudella leikittelyn hetkiä kaupunginvartion esimerkiksi vakoillessa pahantekijöitä FBI-agenttien tyyliin, suurin osa vitseistä pohjautuu silti näyttelijöiden erinomaiseen ajoitukseen ja oivaltavaan elekieleen. Kaiken kaikkiaan onkin hyvä, ettei modernisointi ryöstä elokuvassa liikaa huomiota, sillä se saisi filmin tuntumaan liian vahvasti yhden tempun ponilta.
Kepeästä pohjasävystään huolimatta filmi ei silti emmi ottaa tosissaan tarinan melodramaattisimpiakaan hetkiä. Ensimmäinen hääkohtaus, jossa Heron maine mustamaalataan, esitetään esimerkiksi täydellä tunteella ja sen julmuutta lainkaan siloittelematta, kuten elokuvan naisia puolustavan sanoman kannalta tärkeää onkin.
Kulttisarjojen parissa mainetta niittänyt, nykyisin vuorotellen Hollywoodin ison rahan kesäleffoja ja Dr. Horrible's Sing-Along Blogin sekä Much Ado About Nothingin kaltaisia minimaalisen budjetin indie-tekeleitä ohjaavaa Whedonia ei voi pitää kuin eräänä elokuva- ja televisioalan omalaatuisimpana tapauksena. Hänen tarjoileman varsin herkullisen Shakespeare-elämyksen nautittuani olen kuitenkin vakuuttunut, että miehen vahvuudet ovat erityisesti pienten tuotantojen puolella. Lataankin huomattavasti enemmän odotuksia hänen seuraavalle itsenäiselle projektilleen kuin yhdellekään tyhjänpäiväisen Avengersin jatko-osalle.
Kommentit
Lähetä kommentti