
Tarinaltaan Carrie on äärimmäisen suoraviivainen, yksinkertainen ja arvattava elokuva: fundamentalistisen sekopää-äidin ankarasti kasvattamalla, koulukiusatulla Carriella on yliluonnollisia voimia, jotka pääsevät tuhoisasti valloilleen, kun hänen kiusaajansa järjestävät hänelle täydellisen nöyryytyksen lukion päätöstanssiaisissa. Jo leffan mainossloganit paljastavatkin käytännössä valtaosan filmin juonellisesta sisällöstä. Tämä ei silti haittaa tippaakaan, sillä Carrie kääntää yksinkertaiset asetelmansa edukseen ja keskittyy tiristämään kaiken irti tapahtumistaan tunnetasolla.
Kiusaamista käsittelevänä kauhuelokuvana Carrien eräs merkittäviä teemoja on, kuten yleensä tämäntyyppisissä tarinoissa, ihmisten kykenemättömyys sietää erilaisuutta. Carrien eroavuudesta muihin ikäisiinsä nähden ei kuitenkaan viisaasti luoda siirappisen sympaattista, positiivista ominaisuutta, vaan sen sijaan hänen saamansa syvä uskonnollinen kasvatus ja sen seurauksena omaksuttu tietämättömyys herättävät vain sääliä. Äitinsä defenssiluonteisen fanatismin vuoksi tytöstä onkin varttunut tyystin ulkopuolinen yksilö, joka on kykenemätön toimimaan yhteiskunnan odotusten edellyttämillä tavoilla.

Erityisen mainioksi hahmoksi elokuvassa osoittautuu sitä vastoin koulun liikunnanopettaja, neiti Collins, joka ei ole typerys vaan haistaa Carrien tavoin muiden oppilaiden katalat suunnitelmat jo kaukaa. Silti hänestä ei muovata mitään päähenkilön pyhimysmäistä suojelusenkeliä, vaan hän muun muassa tunnustaa koulun rehtorille Carrien ärsyttävän usein häntä itseäänkin ja moittii tyttöä siitä, ettei tämä koskaan ehosta itseään naiselliseksi, kuten yhteiskunnan normit vaativat. Hänkään ei siis ole täysin valmis hyväksymään kakistelematta aivan kaikenlaista erilaisuutta.
Tehokkaan aloituksensa rinnalla filmin vaikuttavimpiin hetkiin kuuluu tietysti sen ikoninen tanssiaiskohtaus, jonka ympärille koko leffa rakentuu. De Palma ei epäröikään ottaa sen sydämettömästä epäinhimillisyydestä kaikkea säälimättömästi irti. Hitaasti mutta raastavan väistämättömästi sianveren makuiseen kliimaksiinsa etenevä osio tekeekin suorastaan pahaa katsoa.

Carriessa De Palma harrastaa lukuisia tyylillisiä tehokeinoja, joista osa toimii erinomaisesti siinä, missä osa puolestaan haiskahtaa hieman turhalta kikkailulta. Esimerkiksi jaetun ruudun näkymä ja erilaiset valaistusefektit, joita hyödynnetään päähenkilön vihan ratkaisevasti purkautuessa, luovat tanssiaiskohtaukseen karmivan pahaenteisen ja sekasortoisen tunnelman tytön itsensä pysytellessä jatkuvasti tapahtumien keskipisteessä ilman jatkuvaa leikkaamista. Sen sijaan kertaalleen käytetty ajan nopeutus tuntuu temppuna lähinnä sattumanvaraiselta ja tarpeettomalta, kun taas tietyt yksityiskohdat, kuten lähikuva autonsa mukana ympäri pyörivistä pahiksista, herättävät ylilyövyydessään hienoista huvitusta.
Filmin heikoimpana puolena pidän kuitenkin sen liian alleviivaavaa, kauhugenrelle tyypillistä äänimaailmaa. Esimerkiksi Psykosta ryöstetyn jousiefektin soittaminen joka kerta, kun Carrie käyttää telekineettisiä voimiaan, alkaa toistuessaan vain häiritä sen luodessa jatkuvasti mielikuvia aivan toiseen, äärimmäisen tunnettuun elokuvaan. Myös musiikkivalinnat vaihtelevat onnistuneisuudessaan: muun muassa Carrien kuolinhetkeen valittu kauniin surumielinen kappale on paikallaan kuin liekkimeri lukion liikuntasalissa, kun taas elokuvan päätöskohtauksen melodramaattinen jännitysteema tuntuu puolestaan vain kliseiseltä ja kornilta.

Kommentit
Lähetä kommentti