Ihmisen hävitettyä sotimalla sivilisaation maan päältä luonto on ottanut Tuulen laakson Nausicaässa ottanut omansa takaisin. Elokuva saarnaa peittelemättömästi viestiään ympäristön suojelemisesta sekä harmonisen yhteiselon tärkeydestä kaikkien olentojen kanssa. Saarnaamisesta ei kuitenkaan kehkeydy negatiivinen piirre, sillä filmin tarinankerronta välttää naiiviuksiin sortumisen ja tukee sen sijaan vahvasti teemojaan.
Miyazakille teoksille tyypillisesti Nausicaän sivuhenkilöiden joukosta ei nouse esille yksiselitteistä pahista. Sitä vastoin leffa on täynnä turhamaisia ja eri tavoilla julmuutta toisiaan kohtaan harjoittavia ihmisiä, joihin on silti kirjoitettu ihailtavasti harmaan sävyjä. Elokuva ei myöskään epäröi näyttää väkivaltaa ja olla siloittelematta hahmojensa tekoja, mikä luo filmin sävystä jopa yllättävän tummanpuhuvan.
Filmin ihmisistä ainoastaan päähenkilö, prinsessa Nausicaä, ja hänen edustamansa Tuulen laakson kansa kykenevät elämään sopusoinnussa ympäristönsä kanssa. Toisin kuin elokuvan moraalisesti häilyvämmät hahmot, Nausicaä säihkyy suurimman osan ajasta silkkaa hyveellisyyttä. Sankarin nuhteettomuus ei kuitenkaan häiritse niin paljon kuin odottaisi. Elokuva rakentaa nimittäin kertomuksestaan eräänlaista myyttitarinaa, jossa tämänkaltainen Jeesus-rooli tuntuu perustellulta. Nausicaä onkin kertomuksessa loppujen lopuksi tärkeämpi symbolin kuin varsinaisen hahmon osassa.
Nausicaäta televisiosta katsoessa kuvataajuuden nostaminen on jälleen suositeltavaa, sillä sulavana Ghibli-animaatio pääsee todella oikeuksiinsa. Elokuva pitää sisällään vieläpä lukuisia tyylikkäitä ja vauhdikkaita toimintakohtauksia, joita ei kannata pilata itseltään tyytymällä nykivään diashow'hun.
Vaikka Ghibli-filmit tunnetaan visuaalisesta vaikuttavuudestaan, Nausicaä on jopa niiden joukossa omaa luokkaansa. Leffa ei pysähdykään selittelemään turhia, vaan luottaa kuvalliseen puoleensa ja antaa maailmansa avautua hitaasti katsojalle. Tarinan loppupuolella koetaan jo todella säväyttäviä hetkiä Ohmu-olentojen legioonan kohdatessa ydinräjähdyksen veroisia jysäyksiä pommittavan Jumalihmisen. Kun mieleen palautuukin, miten maailma poltettiin elokuvassa alun perin tasaiseksi, ei joukkotuhoasemetaforaa tarvitse kertomuksesta erikseen etsiä.
Nausicaä onkin hyvin lähellä ryöstää paikan parhaana näkemäni Miyazakin ohjaustyönä. Turhan löperö lopetus laskee silti leffan arvostusta silmissäni sen verran, ettei Henkien kätkemä löydä vielä vertaistaan. Siitä huolimatta suosikkipiirros- ja animaatiofilmejä udeltaessa Nausicaälla on tästä lähtien takuuvarmasti paikka listallani.
Kommentit
Lähetä kommentti