
Kaiken kaikkiaan Kirottu osoittautuu kokoelmaksi amerikkalaisen kauhuelokuvan kuluneimpia konventioita. Wanin keitos on sekä kliseinen, meluisa että hienovaraisuudesta tietämätön. Leffa kierrättää genren väljähtäneimpiä elementtejä surutta: ovet paiskautuilevat kiinni itsestään, yöllä näkymätön käsi nykii peitteitä, kellarissa vaanii jotain pahaa ja lemmikit aistivat yliluonnollisen, kunnes joutuvat itse sen uhriksi.
Filmin eduksi on silti myönnettävä, ettei se tukeudu kuin harvakseltaan äkillisiin säikäytyksiin, vaikka pahaenteinen äänimaailma antaa erityisesti sen alussa sellaisia odottaa. Kun tarinan perhettä ahdisteleva henki ryhtyy kuitenkin possessointipuuhissaan tositoimiin, kaikenlainen tunnelmanrakennus karkaa leffasta kuin piru ruumiista papin kimppuun.

Usein kauhuviihteen tapauksessa kertomuksen todeksi teeskentely kuuluu osaksi leikkiä, johon kohdeyleisö lähtee mukaan vaientaen tarkoituksella päässään epäuskon äänet. Ei ole siten yllättävää, että myös Kirottu väittää perustuvansa tositapahtumiin. Sen kohdalla tätä vakuuttelua ei voi kuitenkaan ohittaa pelkkänä tunnelmanrakennuksen työkaluna, sillä eksorkismi on todellinen, edelleen voimissaan oleva, vastenmielinen uskonnollinen ilmiö. Ottaen huomioon, miten filmi pohjaa tarinansa tosielämän paranormaaleihin tutkijoihin ja päättää sen jopa painokkaasti lainaamalla toista heistä demonien, paholaisen ja jumalan olemassaolosta, ei kyseessä ole enää pelkästään inspiraation hakua vaan kannanotto. Leffa vaikuttaakin antavan suoraan puoltoäänensä pahojen henkien karkoittamiselle riivatuiksi väitetyistä ihmisistä eli huuhaalle, johon liittyy pahimmillaan uskonnollisen väkivallan elementtejä.

Sympatiaa filmin hahmoja kohtaan ei edesauta se, että he käyttäytyvät tuon tuostakin mahdollisimman vähä-älyisesti, jotta tarinassa pysyisi jännitys yllä. He muun muassa painelevat tutkimaan yksin ja aseetta häiriötä, joka viittaa ulkopuoliseen läsnäoloon talossa, ja harhailevat tiloihin ilman seuraa, vaikka tietävät yliluonnollisen hengen riehuvan valloillaan. Järjettömältä vaikuttaa niin ikään manaajakaksikon tapa pitää äärimmäisen vaarallisia kirottuja esineitä tallessa kotonaan, jossa myös heidän tyttärensä asustaa. Luulisi näet, että tavaroita varten voisi vuokrata turvallisemmaksi säilytyspaikaksi esimerkiksi varastokontin.
Jos leffan hahmojen toiminta vaikuttaa elokuvassa ajoittain käsittämättömältä, ei logiikkaa kannata etsiä myöskään sen pääpirun touhuista. Minkäänlaista säännönmukaisuutta ei ole nimittäin mietitty rajoituksiin, mitä henki voi ja ei voi tehdä. Siitä huolimatta, että se esimerkiksi pystyy käyttämään haulikkoa telekineettisillä voimillaan murhatarkoituksiin, sen täytyy silti ottaa valtaansa perheen äiti välikappaleeksi tyttären tappamiseen.

Monet yksittäiset seikat ansaitsisivatkin Kirotussa kehuja, kuten mallikas miljöökuvaus, kaunis valaistus sekä 70-luvun tyylikkäästi vangitseva lavastus ja puvustus. Nämä taidokkaasti toteutetut puolet eivät kuitenkaan pääse muun filmin sisällön rinnalla oikeuksiinsa. Kirotun elokuvallisen ruumiin ovat nimittäin julmasti possessoineet uskonnollinen saarnaus, kylmäksi jättävä tarinankerronta ja kauhusta mitään ymmärtämätön tyylitajuttomuus.
Kommentit
Lähetä kommentti