(2014)

The Imitation Game käyttää toimivaksi havaittuja, jopa kliseisiä keinoja luodakseen päähenkilöstään kannustettavan. Turing kohtaa nerona nimittäin jatkuvaa vastustusta ymmärtämättömien esimiesten ja työtovereiden taholta mutta onnistuu ylimielisenä, joskin autismiin taipuvaisena, älykkönä näpäyttämään heille jatkuvasti takaisin. Leffaa auttaa paljon, että sen humoristinen dialogi on kohtalaisen terävästi kirjoitettua, ja että Cumberbatch kykenee muovaamaan konemaisen luonteensa kanssa kamppailevasta roolihahmostaan sympaattisen ja inhimillisen. Sekään ei varsinaisesti haittaa, että kulmiaan Turingin tempauksille kohottelee karismaattisesti Charles Dance, joka tunnetaan parhaiten Game of Thronesin Tywin Lannisterina. Heikommin toteutettuna läpipaistava tunnemanipulaatio voisikin käydä kertaluokkaa ärsyttävämmäksi.

Elokuva rakentaakin jännitteitään jatkuvasti mutkia suoraksi vedellen ja yksinkertaistaviin kärjistyksiin tukeutuen. Jokaisesta merkittävästä käänteestä saadaan paisuteltua aikaiseksi kiihkeä toimintakohtaus ilman, että niitä maltettaisiin kehitellä rauhassa. Osuvin esimerkki tästä on saksalaisten Enigma-salauskoneen lopullinen murtaminen, jossa Turing onnistuu dramaattisen valaistumisen koettuaan heti ensimmäisellä yrityksellä tuntien testauksen ja virheenkorjailun sijaan. Jopa ilman tarkkaa historian tietämystä on myös helppo havaita, ettei todellisuudessa laitteen murtaminen tapahtunut lähimainkaan filmin esittämällä tavalla. Läpimurtoidean itsestäänselvyys pistää näet silmään niin vahvasti, että se saa väitetyt nerot vaikuttamaan melkoisilta tomppeleilta.
The Imitation Gamen tapa muokata tosielämän tapahtumia omiin tarkoitusperiinsa sopivaksi herättää myös kysymyksen, tarvitseeko jo itsessään näin puhutteleva tarina tuekseen ylimääräistä päästä taiottua fiktiota. Päinvastoin väittäisin, että sellaiset kuvitteelliset juonielementit kuin yhteentörmäys Turingin ja hänen komentajansa välillä saavat elokuvan tuntumaan vain enemmän elokuvalta, sillä niin dramatisoiduilta ne päällepäin haiskahtavat. Turingin kirjoittaminen Asperger-tapaukseksi sopii puolestaan kätevästi leffan teemoihin, mutta jos tarkoituksena on osoittaa kunnioitusta aidolle historialliselle henkilölle, hänen persoonansa vahva vääristely tuntuu vähintäänkin kyseenalaiselta toimenpiteeltä.

The Imitation Game pitää myös huolen, ettei sen yleisö joudu liikaa rasittamaan aivojaan. Muun muassa sanoma siitä, että joskus poikkeuksellisimpia asioita tekevät ne ihmiset, joilta kukaan ei odota mitään, toistetaan painokkaasti ja suorin sanoin jopa kolmeen eri otteeseen. Enigma-koneen vertautumista Turingiin itseensä ei niin ikään malteta olla tavuttamatta dialogissa auki. Joka kerta puolestaan, kun leffassa viitataan aiempiin tapahtumiin, virkistetään katsojan oletettavasti hataraa muistia leikkamalla niihin kaiken varalta.
Filmi on lisäksi kovin huolestunut siitä, että kohtauksien tunnetila ja viesti voisi epätarkkaavaiselta teatteripenkin lämmittäjältä jäädä huomaamatta. Jottei näin pääsisi tapahtumaan, musiikki alleviivaa, milloin kyyneleiden kuuluu valua pitkin poskia, ja keskeinen sisältö selostetaan juurta jaksain vaikkapa sentimentaalisessa monologissa.

Annankin suurimman osan Tydlumin teoksen pateettisista ja katsojaa aliarvioivista piirteistä anteeksi sillä perusteella, että pidän sen perimmäisiä tarkoitusperiä hyvinä ja kannustettavina. Tässä suhteessa se muistuttaa kosolti Interstellaria, joka kertoi niin ikään tärkeistä asioista mutta kompuroi korniuteensa ja juonensa mustiin aukkoihin. The Imitation Game taluttaa sitä vastoin uskollisen opaskoiran tavoin katsojansa läpi kaikkien tunteiden ja ydinajatusten, jotka tämän tulisi filmiä katsoessa kokea ja sisäistää. Silti leffan sanoma ei seurauksena menetä - Oscar-ehdokaselokuvalle ominaisesta poliittisesta korrektiudesta huolimatta - lainkaan olennaisuuttaan tai ajankohtaisuuttaan.
Kun erilaisuuden hyväksymisen tarpeellisuudesta kerrotaankin Turingin kaltaisen merkkimiehen elämäntarinan kautta, ei elokuvan lopussa voi olla havaitsematta hienoista sieppausta sydämessään. Toisaalta kärjistämättä voisi todeta, että samanlaisen tunteen pääsee kokemaan myös lukemalla päähenkilöstä esimerkiksi Wikipedia-artikkelin. Tällöin täytyy kuitenkin kysyä, kuinka moni ihminen loppujen lopuksi päätyisi näin tekemään, elleivät Cumberbatchin tulkitseman homon kärsimykset pakottaisi ensin kaivamaan teatterisalissa nenäliinaa taskusta.
Kommentit
Lähetä kommentti