(2014-2015)
Silloin tällöin potentiaalinsa haaskannut televisiosarja alkaa venyessään
kuvastaa nimeltään turhankin osuvasti omaa perimmäistä
luonnettaan. Tympääntynyt Lost-katsoja saattoi esimerkiksi
arvata show'n otsikon kertovan täsmälleen, millainen vahinko
käsikirjoittajille oli kulissien takana käynyt juonen punaisen
langan kanssa. Samanlaiset ennusmerkit ovat olleet pitkään
luettavissa myös sinnikkäästi eteenpäin laahustavasta mutta kausi
kaudelta älyllisiltä toiminnoiltaan rapistuvasta The Walking
Deadista.

Olen suhtautunut The Walking Deadin televisioinkarnaatioon aina hyvin kaksijakoisesti. Sarjassa minua kiehtoo sen rohkean suorasukainen nihilistinen asenne ja kyyninen suhtautuminen ihmisluontoon. Show uskaltaa nimittäin esittää kiertelemättä epämiellyttäviä kysymyksiä, joita usein viihteessä kartetaan: Pystyykö ihminen tulemaan toimeen ilman toivoa? Voiko jopa moraaliltaan kirkasotsaisin henkilö suistua pimeän puolelle, kun yhteiskunnan normikoneisto murtuu ympäriltä? Onko elämä sittenkin pohjimmiltaan vain merkityksetöntä päivästä toiseen selviytymistä, jonka lopussa ei odota muuta kuin kärsimys ja väistämätön kuolema?
Toisaalta ruumiina show'n nilkassa ovat aina roikkuneet sen harmittavan mitäänsanomattomat hahmot. Näistä erityisesti pari älyvapainta yksilöä ovatkin painuneet raivostuttavuudessaan katsojakunnan mieleen kuin veitsi mätään päähän. Alkukausien jälkeen sarjan tyyli on lisäksi suistunut jatkuvasti yliampuvampaan suuntaan. Samalla sen dialogi latistuu latistumistaan ja jaksojen käsikirjoitus sekä ohjaus käyvät vuosi vuodelta laiskemmaksi yksityiskohtien suhteen.

Tyhmistinlaatikkoon sovitettu näkemys zombimaailmanlopusta on tarinassaan saavuttanut viimein vaiheen, jossa Robert Kirkmanin alkuperäinen sarjakuva alkoi muuttua halpaa kidutuspornoa kiinnostavammaksi. Viidennen kauden alku luo toivoa, että nousujohde voisi käydä toteen myös television puolella. Kannibaalisivujuoni saa esimerkiksi muutaman jakson sisällä asiallisen brutaalin ja hätkähdyttävän päätöksen, joka antaa aihetta miettiä, onko sarjan sankareissa jäljellä enää mitään hyveellisyyden rippeitäkään.
Kauden ensimmäisen kahdeksan jakson aikana show liikkuukin eteenpäin piristävän vauhdikkaasti. Ainoana selkeänä harha-askeleena Bethin vaiheita Atlantan sairaalassa käsittelevä juonikuvio ei kykene valjuine sivuhahmoineen pitämään mielenkiintoa yllä sitä määrää minuutteja, jonka sarja siihen uhraa. Ylipäänsä silloin, kun The Walking Dead turvautuu episodeihin, jotka nojaavat vain yhden–kahden keskeisen henkilön varaan, se onnistuu ainoastaan demonstroimaan, kuinka harva sen hahmoista pystyy omin voimin kannattelemaan kokonaista tarinankaarta.

Kauden päättävän puoliskon kaksi ensimmäistä lukua puolestaan muodostavat 16 episodin kokonaisuudessa pakollisen täytesisällön, joka pysäyttää juonen tyystin paikoilleen. Chad L. Colemanin mainiosti esittämän Tyreesen kuolema What Happened and What's Going On -jaksossa on vieläpä lohduttomuudestaan huolimatta hätäisesti toteutettu ja tarinallisesti tarpeeton ottaen huomioon, että juuri edeltävän 45-minuuttisen aikana on päästetty päiviltä pitkään sarjassa mukana kulkenut hahmo. Näin myös pahvinukkea moniulotteisempien sivuhenkilöiden kaarti harvenee jälleen yhdellä.
Kyseisestä kahdesta episodista ankeammaksi osoittautuu kuitenkin jälkimmäinen, Them. Kerronnallisesti sen ideassa ei ole mitään vikaa: selviytyjäjoukko on ajautumaisillaan pohjattoman epätoivon partaalle, kunnes jakson lopussa heille tarjotaan pieni toivon pilkahdus merkiksi paremmista ajoista. Toteutukseltaan kyseessä on kuitenkin loputtoman pitkäpiimäinen peukalonpyörittelyharjoitus, jossa hahmot mutisevat merkityksettömiä ja möllöttävät tyhjäkatseisina kameran edessä loputtoman pitkiltä tuntuvia aikoja, minkä vuoksi sitä ei voi kutsua kuin erääksi sarjan pohjanoteerauksista. Asiaa ei erityisesti auta sekään, että show päättää viimein ajan koittaneen Rickille ulostaa suustaan sarjakuvasta tuttu "Me olemme elävät kuolleet" -rautalankamonologi, jottei sarjan otsikon kaksoismerkitys jäisi keneltäkään havaitsematta.

Hahmojen saapuessa Alexandrian paratiisinomaiseen yhteisöön, joka on säästynyt elävien kuolleiden kosketukselta, show kuitenkin saa sarjakuvan tavoin tarinaansa jälleen lisävirtaa. Käänteen seurauksena sarjan perusasetelmat muokkautuvat nimittäin jatkuvasta selviytymistaistelusta ensiaskeleitaan ottavan yhteiskunnan rakentamiseen. Toivon mukaan uusien kuvioiden annetaan kehittyä rauhassa, sillä tässä vaiheessa tarinaa pysyvä muutos samanlaisena toistuvaan kaavaan on jo kipeästi tarpeen.
Alexandria-kaaren
kutkuttavana oivalluksena alkuperäisten asukkaiden sijaan
todelliseksi pahaksi paljastuu Rickin johtama poppoo, joka
väkivaltaisena ja sopeutumaan kykenemättömänä ulkopuolisena
voimana yrittää kammeta itsensä vallan kahvaan. Erityisesti Rickin
itsensä vähittäinen muuntautuminen öykkärimäiseksi Shanen
kopioksi on loppukaudella kiehtovaa antia. Harmillisesti Andrew
Lincoln yrittää maneereillaan ja aneemisella
näyttelijäntyöllään jälleen tylsyttää parhaimman terän
hahmon kehityksestä.

Kaudella
esiteltävistä uusista hahmoista positiivisesti mieleen painuvat
puolestaan sympaattinen Alexandrian uusien asukkaiden värvääjä,
Aaron, sekä kylässä valtaa pitävä kongressiedustaja Monroe,
jonka sukupuoli on televisiosovituksessa vaihdettu miehestä
naiseksi. Sitä vastoin vaimoaan pahoinpitelevästä Pete-tohtorista
tehdään niin yksiuloitteisen kärjistetty pahis, ettei Rickin
murhanhimo häntä kohtaan tunnu likimainkaan niin moraalisesti
arveluttavalta kuin se voisi älykkäämmin käsikirjoitettuna
tuntua. The Wiressä kunnostautuneen Seth Gilliamin
näyttelemä seinähullu isä Gabriel myös ikävystyttää
jatkuvilla järjettömillä tempauksillaan, joita laiskasti käytetään
pariinkin otteeseen puskemaan juonta eteenpäin.
Vanhoista
tuttavuuksista osa myös syventää zombiepidemian kurjuutta
entisestään. Erityisesti jatkuvasti angstaavan mutta henkilönä
etäiseksi jäävän Sashan soisi painuvan pysyvästi lojumaan
ruumiiden joukkoon. Nollapersoonallaan menestyksekästä kulkua
jatkavat puolestaan ketkäpä muut kuin iki-ihanat Glenn ja Maggie
huomattavasti kiinnostavampien hahmojen laotessa ympäriltä.
Tiedemieheksi tekeytyneen Eugenen toivoisi sen sijaan tarjoavan
kalmoille purtavaa jo pelkästään hänelle kirjoitetun kammottavan
kikkailevan dialogin vuoksi, jota hahmon näyttelijällä on täysi
työ yrittää pelastaa.

Hahmojen
käsittämätön kyvyttömyys zombeja vastaan taistellessa ei sekään
ole enää uutinen, muttei siitä huolimatta lakkaa kaihertamasta.
Pidin sarjan alkupuolella siitä, miten sivuhenkilöitä ei
kauhugenren kliseiden mukaisesti tapatettu yleensä silkan typeryyden
ja tumpeloinnin seurauksena. Nykyisin selviytyjien eksyessä
örisijöiden täyttämiin paikkoihin voi sitä vastoin mennä
takuuseen, että joku pääsee hengestään pelkän varomattoman
hutiloinnin seurauksena. Jotain maalaisjärjen puutteesta sankarien
touhussa kertookin se, että vasta sarjan viidennen kauden
neljännessätoista jaksossa kukaan hoksaa ennen suljettuun tilaan
porhaltamista houkutella laahustajat esille piiloistaan ääntä
käyttämällä.
Tämä
ohimenevä älylliseen ajatteluun viittaava oire johtuu tosin
todennäköisesti vain siitä, että tuttujen hahmojen täytyy
hetkellisesti näyttää uusia tulokkaita kokeneemmilta ja
fiksummilta. Häiritsevästi henkiinjäämiskamppailun karaisemat
konkarit nimittäin rynnivät edelleen itsetuhoisesti veitsi ojossa
zombien iholle sen sijaan, että he turvautuisivat mihinkään, mikä
pitäisi raadot etäämmällä. Kenties vaara ei ole tosin niin suuri
kuin kuvittelen, sillä helmitaulustani loppuivat helmet laskemaan
niitä kertoja, joina joku hahmoista on joutunut painiotteluun
nälkäisen vastustajan kanssa selviten tilanteesta tartunnatta. Vähä
vähältä alkaa vaikuttaa siltä kuin kuolleita voisi lepuuttaa
päällä peittona, eikä vahingoksi koituisi muuta kuin hajuhaitta.

Kaiken
kaikkiaan tällä hetkellä jokaista The Walking Deadin hyvää
puolta kohden löytyy vastapainoksi jokin ärsytyksen aihe. Vaikka
show'n juonikuviot ovat asettuneet edelliskautta
mukaansatempaavammille urille, sen toteutus haparoi yhä enemmän
yksityiskohdissa niin käsikirjoituksen kuin ohjauksenkin tasolla.
Erityisesti dialogi sisältää paikoin aivan liikaa tarpeetonta
lörpöttelyä, mikä ei edistä tarinaa millään tavalla.
Kohtauksista siirytään myös usein toiseen tuskaisen hitaasti,
vaikka kaikki sanottava olisi jo sanottu. Pelkästään ylimääräisiä
täyteminuutteja leikkaamalla sarjasta muodostuisi huomattavasti
siedettävämpää seurattavaa.
Tunnen
ajoittain suhtautuvani The Walking Deadiin itsekin kuin
kotiväkivallan uhri, joka katsoo hyväksikäyttäjänsä
anteeksiantamattomat tempaukset itsepintaisesti läpi sormien, koska
pinnan alla on joskus saattanut piillä jotain hyvää. Kuin
aggressiivinen puoliso, sarjakaan ei silti anna merkkiä, että sillä
olisi aikomusta parantaa tapojaan. Vanhentuessaan se uhkaa
pikemminkin tyhmistyä entisestään.

Örr.
Kommentit
Lähetä kommentti