(2011)

Tremen toisella kaudella sarjan hahmojen tarinoissa tapahtuu paljon toivottua kehitystä. Show'n alkutaipaleella lähinnä keikasta toiseen kiiruhtaneelle Antoinelle on esimerkiksi kirjoitettu aiempaa selkeämpi juonikaari. Hän perustaa nimittäin oman bändinsä ja ottaa vastaan työn koulun musiikkiohjaajana. Ensimmäisellä kaudella pelkkänä yksipuolisena narkkari-idioottina näyttäytynyt Sonny puolestaan saa lisää ulottuvuuksia hankkiutuessaan viimein eroon huumeriippuvaisuudestaan. Sympatiat häntä kohtaan käännetään vieläpä ovelasti paljastamalla, etteivät hänen tulvan aikana suorittamansa uroteot olleet sittenkään valhetta.
Toisella kaudella Tremen seuraamien henkilöiden määrä myös kasvaa. Aiemminkin show'ssa vilahtanut, David Morsen rautaisesti näyttelemä luutnantti Terry Colson kohoaa muun muassa merkittävään osaan tuoden tarinaan mukaan poliisin näkökulman. Kokonaan uusi tuttavuus on sitä vastoin Jon Sedan esittämä texasilainen keplottelija, Nelson Hidalgo, joka saapuu kaupunkiin hieromaan suhteita ja kiinteistökehityskauppoja.

Ladonnan raiskauksen käsittelystä Tremelle on annettava erityistunnustus siitä, ettei se käytä käännettä pelkkiin shokeeraamistarkoituksiin. Järkyttävän kokemuksen seuraukset uhrille käydään läpi nimittäin kaikessa kamaluudessaan. Naisen kärsimykset AIDS-pelon, PTSD-oireiden, aviomiehen ymmärtämättömän käytöksen ja oikeusbyrokratian keskellä kuvataan piinaavasti aina vapaaksi päästetyn raiskaajan kohtaamista myöten.
Synkistä juonikuvioista huolimatta Treme on yhä äärimmäisen ihmisläheinen sarja, jossa hahmot tuntuvat todellisilta henkilöiltä. Show ei kertaakaan alennu selittämään heidän ajatuksiaan auki, vaan katsojan täytyy kyetä päättelemään paljon heidän hienovaraisista reaktioistaan. Esimerkiksi Delmondin esitellessä isälleen, Albertille, pitkään työstämänsä ompeleen Albertin liikuttuneisuus paistaa hänen jäyhän ulkokuorensa läpi vain pienistä kehonkielen vihjeistä.

Melissa Leon loistavaa suoritusta sopii sen sijaan ihailla Sofian äidin, Tonin, roolissa. Erityisesti kohtaus, jossa hahmo yrittää vastata neuvottomasti tyttärelleen, miksi tämän isä teki itsemurhan, muodostaa todennäköisesti kauden liikuttavimman hetken.
Toisella kaudellaan Treme luo yhä enemmän risteymäkohtia hahmojensa kaariin. Henkilöiden edesottamukset tuntuvat edelleen erillisiltä, mutta enää ei herää tunnetta, kuin yhteen olisi leikattu vain monta toisiinsa liittymätöntä kertomusta. Silti osa juonilangoista jää yhä turhan irrallisiksi. Esimerkiksi Nelson viettää aikansa lähes kokonaan muiden päähahmojen tietämättömissä, vaikka hän itsekin toteaa: "Tämä kaikki on kytköksissä jollain tapaa. Olen niin lähellä nähdä, miten kaikki nivoutuu yhteen."

Tremen toinen kausi kertoo siis entistä vangitsevammin pienten ihmisten elämistä isojen ilmiöiden keskellä. Toisin kuin The Wire, se antaa kuitenkin suurten kuvioiden jäädä ainoastaan taustavaikuttimiksi ja keskittyy mieluummin ruohonjuuritason ongelmiin. Tämän vuoksi sarja vaatii yleisöltään vielä kertaluokkaa enemmän uppoutumista kuin Baltimoren alamaailma, eikä sitä voi hyvällä tahdollakaan kutsua kevyeksi viihteeksi. Kuten musiikkia kuunnellessa, myös televisiosarjojen kohdalla tekee silti usein mieli nauttia pelkkää massatuotantoa raskaampaa tavaraa.
Kommentit
Lähetä kommentti