(Raging Bull, 1980)
Ohjaajalleen tavanomaisesti Kuin raivo härkä noudattelee perinteisen nousu ja tuho -tarinan rakennetta. Filmi ei kuitenkaan keskity kuvaamaan niinkään LaMottan huipulle kohoamista kuin hänen yksityiselämäänsä. Vaikka päähenkilö ei ole varsinaisesti rikollinen, kulissien takaa paljastuu, että hän ja hänen pikkuveljensä, Joey, käyttäytyvät kehän ulkopuolella miltei yhtä arvaamattomasti ja aggressiivisesti kuin Scorsesen varsinaiset mafiosot.
Kuin raivo härkä antaa näyttelijöidensä loistaa rooleissaan. Robert De Niro on pääosassa tavallistakin ilmiömäisempi mustasukkaisuutta ja väkivallan uhkaa huokuvana nyrkkeilijälegendana. Erityisesti hänen muodonmuutoksensa kehien kuninkaasta ylipainoiseksi yökerhoisännäksi hätkähdyttää. Joe Pesci puolestaan tekee vaikuttavan läpimurtosuorituksensa niin ikään räjähdysherkkänä, joskin veljeään järkeilyyn kykenevämpänä, Joeyna.
Urheilijana vanhempi LaMotta tuo tapauksena erityisesti mieleen tappelutaidoistaan tunnetun mutta aivovammoista kärsineen ja lopulta itsemurhan tehneen jääkiekkoilija Derek Boogardin. Hänen pitäisi saada apua ongelmiinsa, mutta menestys ja sitä rakastava yleisö varmistavat, että hänen pahat taipumuksensa pääsevät kukoistamaan. Yleisesti hyväksytyn ja rakastetun väkivaltaviihteen parissa jopa hänen kaltaisen itselleen ja lähipiirilleen tuhoisan ihmisen onkin mahdollista nauttia yhteiskunnassa arvostetun jäsenen asemaa kenenkään asiaan puuttumatta. Elokuvan mustavalkoisuus on kaiken kaikkiaan oiva tyylivalinta, sillä sen luoma dokumentaarinen sävy muistuttaa siitä, että tapahtumat pohjautuvat monilta osin todellisen ihmisen elämään.
Leffan otsikko antaa avaimen kertomuksen sanoman purkamiseen. Heikoimpana hetkenään poliisiaseman putkassa LaMotta näet väittää itselleen kivenkovaan, ettei hän ole mikään eläin. Todellisuudessa hän on silti juuri samanlainen välinpitämättömän yleisön tyydyttämiseksi tarkoitettu show-kappale kuin matadorin kimppuun syöksyvä monisatakiloinen vastustaja, lempinimeään myöten. Urheilijauransa loputtuakin hän jatkaa sirkushupien tarjoamista kansalle koomikon roolissa todeten painokkaasti: "Tämä on viihdettä." Myöhemmistä leffoista muun muassa Darren Aronofskyn The Wrestler onkin Scorsesen elokuvan teemoille paljon velkaa.
Elokuvan viimeinen kohtaus päättyy lavalle valmistautuvan LaMottan hokiessa itselleen mantraa: "Olen pomo, olen pomo, olen pomo." Vaikka leffan aiempien tapahtumien pohjalta tiedämme, että parhaat päivänsä nähnyt nyrkkeilijä on jollain tasolla havainnut oman viallisuutensa ja häpeää sitä, tarinan päätöshetket varmistavat, ettei hän koskaan tule täysin ymmärtämään virheitään ja muuttumaan. Toisaalta selviytymisviettinsä ansiosta hän ei koskaan lannistu ja on, kuten Scorsese itse ehdottaa, löytänyt kenties itsensä suhteen sisäisen rauhan.
Kommentit
Lähetä kommentti