(1990)
Miller's Crossingin päähenkilö, Gabrien Byrnen valloittavan kitkerästi esittämä Tom, on kyyninen ja alkoholisoitunut uhkapeluri, jonka teräväkielisyys vie usein voiton hänen itsesuojeluvaistostaan. Paikallisen rötösherran oikeana kätenä hän ajattelee silti usein pidemmälle kuin muut mafiosot. Lain nurjan puolen kulkijana hän ei kuitenkaan ole väkivaltaan taipuvainen ihminen, saati sitten murhaaja.
Coenit aloittavat filminsä tarkoituksellisella – alkuteksteissä jopa kirjaimellisella – hatunnostolla ensimmäiselle Kummisedälle. Tällä kertaa pientä palvelusta rikollispomolta anomaan saapuva kaljupää torjutaan kuitenkin kylmästi, minkä seurauksena valloilleen puhkeaa gangsterisota. Osapuolten johtajat paasaavat korkeista arvoista mutteivät ajattele todellisuudessa sierainkarvojaan pidemmälle, joten Tom joutuu yksinään setvimään sotkun älyllään ja onnellaan. Hahmona hän ryöstääkin ansaitusti katsojan sympatiat puolelleen.
Suurimmat risteyskohdat Tomin tarinassa tapahtuvat metsässä lähellä Miller's Crossing-nimistä paikkaa, josta leffa myös juontaa nimensä. Ensimmäisellä matkallaan puiden siimekseen Tom saa tehtäväkseen surmata John Turturron nilkkimäisen Bernie-roiston mutta päästää uhrinsa karkuun tämän anoessa polvillaan: "Rukoilen sinua! Katso sydämeesi!" Seuraavalla vierailullaan päähenkilö joutuu sitä vastoin itse katsomaan maailmaa piipun väärältä puolelta ja selviää tilanteesta vain onnenkantamoisella.
Tämä traumaattinen kokemus viimeistään muuttaa Tomia peruuttamattomasti. Lukuisten menestyksekkäiden vedätysten jälkeen hän hyväksyy lopulta tuomion, jonka Verna hänen ylleen langettaa: "Tämä on niin sinua Tom. Vain valhetta ilman sydäntä." Kun Bernie yrittääkin kiemurrella pois hänen tähtäimestään toistamiseen ja rukoilee Tomia jälleen katsomaan sydämeensä, tunteensa karistanut mies vastaa: "Mihin sydämeen?"
Kaikki vitsit eivät silti vakuuta. Esimerkiksi kirkuva lihava nainen, jonka ryntäistä köniinsä ottava päähenkilö hakee tukea, sekä pulska vollottava poika, jonka mafiosoisä on kasvattanut vinoon, tuntuvat Coenien filmien tasolla liian helpoilta naureskelun kohteilta. Maskeerauksen osalta puolestaan pieni häiritsevä yksityiskohta leffassa on se, että vaikka Tom todella saa yhden jos toisenkin iskun klyyvariinsa, hänen kasvonsa pysyvät läpi elokuvan varsin ruhjeettomina.
Miller's Crossing käynnistyy hitaanlaisesti, mutta jännitys huipentuu mallikkaasti leffan loppua kohden Tomin kääntäessä takkiaan ahkerasti kuin perussuomalainen hallitusvastuussa. Kaikkien kasaantuvien kieroilujen ja petosten jälkeen Coenit päättävät filminsä niin ikään heille tavanomaisiin, synkkiin tunnelmiin. Tom, jonka sisimmässä jokin on kuollut, löytää tosin uudelleen kadottamansa hatun, joka elokuvassa symboloi hänen henkilökohtaista kontrolliaan. Lopetus antaa kuitenkin ohjaajaveljesten rakastetulle teokselle katkeransuloisen säväyksen. Kuten unessa nähdystä päähineestä aiemmin tarinassa todetaan: kyseessä ei ole mitään ihmeellistä; se on vain hattu.
Kommentit
Lähetä kommentti