Luonnollisestikaan The Avengersin lähtökohdat eivät ole samalla tavalla omaperäiset kuin Iron Skyn, sillä pohjana tarinalle on sarjakuva, mutta minun kaltaiseni lähdemateriaaliin perehtymätön ei voinut etukäteen kuin ihmetellä, onko kyseessä vitsi vai ihan tositarkoituksella tehty elokuva. Toisaalta kiinnostavampaa ohjaajaa leffan ruoriin tuskin voi kuvitellakaan kuin Buffy, vampyyrintappajan luojaa - supersankarigenressä siis jo itsekin kunnostautunutta - Joss Whedonia.
The Avengers alkaa hieman kankeasti. Pitkällisessä johdannossa Loki-pahis pihistää Jacksonin näyttelemältä eversti Nick Furylta, mystisen energiakuutio Tesseraktin tönäisten tarinan tapahtumat liikkeelle. Koska venytetyn makuinen pohjustus ei sido sanallakaan tapahtumia elokuvan varsinaiseen aiheeseen eli Kostajat-ryhmään, päätyttyään se jättääkin jälkeensä varsin irrallisen tunteen, eikä näytille lävähtävä leffan logo kuin korosta vaikutelmaa. Alun tiivistäminen ei olisikaan tehnyt pahaa kestoltaan kahden ja puolen tunnin filmijärkäleelle, sillä prologi ei tarjoa rymistelystään huolimatta edes kummoista dramatiikkaa.
Mainiota jutustelua on kirjoitettu muun muassa Johanssonin roolihahmon, Mustan Lesken, esittelevään kohtaukseen, joka naureskelee ovelasti perinteisille Bond-pahiskliseille. Tony Starkin ivallinen huomio puolestaan siitä, miten Lokin ja Thorin välinen veljeskiista muistuttaa mahtipontisuudessaan lähinnä kesäteatterin Shakespeare-näytelmää, piikittelee nerokkaasti koko trikoopukugenrelle tyypillistä dialogin karmeutta. Aivan kaikki vuoropuhelut eivät kuitenkaan vakuuta: esimerkiksi Starkin ja hänen naisystävänsä, Pepper Pottsin, välinen keskustelu särähtää korvaan väkinäisenä sarjatulisanailuna, jossa nopealla tahdilla peitellään itse nokittelun sisällöttömyyttä.
Vaikka The Avengersin huulenheitto viihdyttääkin pikkunäppärällä nasevuudellaan, elokuvan taakaksi kohoaa kuitenkin tarinallisen ja draamallisen syvyyden puute, mikä latistaa jopa sen huumorin tehoa. Huvittavasti Kapteeni Amerikan Starkille osoittama toteamus "Onko kaikki sinulle vain vitsiä?" kuvaa välillä itse leffaa täydellisesti. Koko filmin idea näet tuntuu heikoimillaan nojaavan siihen, että katsojat odottavat penkkiensä reunoilla innoissaan seuraavaa mäiskekohtausta tai hahmojen - yleensä Starkin - ovelaa letkautusta, ja tyydyttyvät jo yksistään siitä, että heille syötetään tarpeeksi materiaalia supersankarionanointiin.
Joka kerta, kun The Avengers hylkää tilapäisesti pilkkeen silmäkulmastaan vakavoituen, se muistuttaa tehokkaasti siitä, että pohjimmiltaan kyseessä on vain tavanomaisen tylsänpullea Hollywood-tehostepaisuttelu keskimääräistä terävämmällä dialogilla. Etenkin jokainen kohtaus Lokin ja avaruusolentojen pomomiehen välillä aiheuttaa nauruntyrskähdyksiä, sillä uhkaavuudessaan ne pärjäävät hädin tuskin Power Rangersista tutun, kuun kamaralla asustavan Rita-velhottaren uhoamisille. Supersankarileffoille tyypillisestä paatoksesta nostettakoon puolestaan esimerkiksi hetki, jolloin vanha saksalainen herrasmies kieltäytyy ainoana väkijoukosta polvistumasta Lokin eteen verraten tätä epäsuorasti Hitleriin, koska taikasauvan kanssa kaupungilla riehuvasta sarvipäästä jokaisella juolahtaa luonnollisesti ensimmäisenä mieleen puoli Eurooppaa alistanut tyranni. Tilasteesta hänet pelastaa kaiken huipuksi symboliikkaa uhkuen kukapas muukaan kuin Kapteeni Amerikka.
Itse elokuvan pääkonna Loki osoittautuu sen sijaan tarinallisesti kaksiteräiseksi miekaksi. Heppua on niin vaikea ottaa kaikessa typerässä koomisuudessaan vakavasti, että ratkaisu esittää hänet nimenomaan surkeana sääliä herättävänä reppanana paljastuu mitä oivallisimmaksi. Hulkin pyyhkiessä leffan lopussa köyhän miehen jumalalla lattiaa, naama ei pysykään peruslukemilla edes pakottamalla.
Koska tauoton toiminta on filmin massiivisin kulmakivi, draamallisesti yhdentekevä rähinöinti alkaa puuduttaa viimeistään lähes tunnin mittaan venyvän loppuyhteenoton kohdalla. Meno keskittyessä poikkeuksetta ainoastaan tärkeimpien hahmojen ympärille silloinkin, kun se on epäuskottavaa - eversti Fury ryntää esimerkiksi korkeimman omakätisesti tähtäilemään singolla ilma-aluksensa kannelta lähteviä hävittäjiä sen sijaan, että käskyttäisi jonkun alaisistaan tehtävään - elokuva tuntuu pahimmillaan pitkitetyltä Marvelin sarjakuvamainokselta. Sitähän se myös tietysti onkin: kaikki sankarit pääsevät pullistelemaan oman aikansa kankaalla erikoiskykyjensä kanssa, jipii! Whedon onneksi tietää tästä huolimatta, miten ohjata näyttävää, miellyttävästi seurattavaa tehostemättöä, sillä kamera seuraa jatkuvasti vain taistelun kannalta oleellisimpia tapahtumia välillä myös varsin komeiden takaa-ajojen kera.
Olen kuitenkin hieman pettynyt siihen, ettei Whedon kykene repimään elokuvan hahmoista irti mitään mainitsemisen arvoista. Sankarjoukosta saadaan tietää, että heiltä kaikilta löytyy menneisyyden haamunsa, mutta mihinkään niistä ei tosissaan paneuduta. Loppujen lopuksi päähenkilökatraan jäseniin on mahdoton samaistua tai heidän puolestaan välittää, sillä heistä paljastuu aivan liian vähän inhimillisiä ominaisuuksia, jotka tasapainottaisivat heidän eksentrisempiä puoliaan.
Loppupuolellaan The Avengersin blockbuster-moottori yskii ja paukkuu jo siten, että elokuva lankeaa muutamiin kovin ärsyttäviin kliseisiin. Itse leffan huipentava kohtaus, jossa Stark pakenee sulkeutuvasta ulottuvuusportaalista viime tingassa, epäonnistuu jo rutiinimaisuudessaan säväyttämään, mutta vielä sitäkin vähemmän pulssia nostattaa aina yhtä ikävystyttävä WALL-E-hetki miehen maatessa maassa hengettömän oloisena saaden muun ryhmän kuvittelemaan hänet jo kuolleeksi. Koko filmin niputtava kohtaus, jossa Fury jaarittelee, miten Kostajat palaavat auttamaan ihmiskuntaa, kun heitä kipeimmin tarvitaan, aiheuttaa puolestaan vain tuskastumista. Vastaavanlainen päähenkilön tai päähenkilöiden ylistyslässitys tuntuu nimittäin kuuluvan vakiolopetuksena vähintään joka toiseen supersankarikohellukseen.
Sulavasti ohjatut toimintakohtaukset ja nokkelasti kynäillyt sutkautukset estävät nippa nappa The Avengersin pakkaa hajoamasta kuin pahaa aavistamaton New York Hollywoodin efektinikkareiden käsissä. Siitä huolimatta leffan näännyttävä pituus terästettynä yhtäjaksoisella mäiskeellä ja minimaalisella määrällä todellisesta sisältöä aiheuttaa poikamaisen innostuksen sijaan vain pakaralihasten puutumista. Ö-luokan lähtökohdista parhaimmillaan kultaa takoneen Whedoninkin pullauttaessa lähdematreriaalin pohjalta ilmoille vain lattean liukuhihnatuotteen, sietää tosin luultavasti olla iloinen, että lopputulos muistuttaa tyydyttävyydessään sentään enemmän euron juustoa kuin haukatessa homeiseksi paljastuvaa leivänkannikkaa.
Kommentit
Lähetä kommentti