The Cabin in the Woodsin originaali, kiehtova idea sekä ennakoimaton tarina pitävät jännityksen ja mielenkiinnon jatkuvasti yllä. Piristävästi kyseessä on kerrankin filmi, jota katsoessa ei osaa etukäteen tuosta vain arvailla, mitä seuraavaksi juonessa tuleman pitää.
Goddardin ja Whedonin kauhuleffakliseillä leikittely ja niiden kritisointi toimii loistavasti. Irvailun selkärangaksi kehkeytyy nerokas asetelma, jossa syrjäisessä mökissä viikonloppuaan viettäviä teinejä tarkkailee heidän tietämättään valvontakeskuksellinen tunteettomia virkamiehiä valmiina tekemään kaikkensa, jotta seesteinen korpi-idylli rikkoutuisi klassisen eloonjäämiskamppailun tieltä. Tässä tavoitteessaan he menevät jopa niin pitkälle, että altistavat pahaa aavistamattomat marionettinsa erilaisille kaasuille ja kemiallisille yhdisteille muokatakseen näiden käytöstä ja luonnetta haluamanlaisekseen. Leffan nuoret eivät näet henkilöinä pohjimmiltaan noudatakaan kaivattua slasher-filmien vakiovalikoimaa: testosteronia uhkuva macho paljastuu sosiologian opiskelijaksi, neitsyt on todellisuudessa kaikkea muuta kuin neitsyt, kun taas tyhmä blondi muuttuu tyhmäksi vain erityistujun hiusvärinsä vaikutuksesta.
Kontrolloijien välinpitämättömyys uhrejaan kohtaan heijastelee filmissä myös sitä suhdetta, johon yleisö on viihteensä kanssa totutettu. Oli näet kysymys sitten kauhuleffoista tai tosi-tv:stä, seurattavilla hahmoilla ja ihmisillä ei tosi asiassa ole merkitystä persoonina eikä heitä kohtaan ole tarkoitus tuntea empatiaa, vaan heidän tehtävänsä on sama kuin sirkuspelleillä tai muinaisroomalaisilla gladiaattoreilla: luoda katsojille yksinkertaisia stimuloivia ärsykkeitä ja tyydyttää heidän kyltymätön tirkistelynhalunsa. Paneeko BB-Esa-Petteri kohta sitä Lissua, tai entä kuoleeko se aivoton teini jo piakkoin moottorisahamurhaajien kynsissä? Ajatus ei näitä kysymyksiä pohtiessa joudu koetukselle, eivätkä ne herätä vahvempia tunteita kuin kaverin Facebookiin linkkaama hassunhauska Youtube-video. Mielestäkin koko roskan voi kätevästi unohtaa jo elokuvateatterista ulos kävellessä tai kanavaa vaihtaessa.
Etenkin alkupuolellaan The Cabin in the Woods onnistuu vakuuttamaan. Kerronta osoittautuu miellyttävän hienovaraiseksi, sillä katsojan oletetaan kykenevän myös oma-aloitteiseen havainnointiin, eikä kaikkia tarinan kiemuroita tavuteta juurta jaksain auki. Erityisesti täytyy kiitellä myös tiettyjä erinomaisia näyttelijävalintoja, sillä Mullan alla -sarjasta tuttu irvileukamainen Richard Jenkins nuorten verikekkereiden häikäilemättömänä kapellimestarina kohoaa mahdollisesti elokuvahistorian osuvimmaksi roolitukseksi, eikä Bradley Whitford hänen aisaparinaan jää juuri kollegansa varjoon.
Tietyissä kohtauksissa elokuvasta paistaa kuitenkin ohjaajana kokemattoman Goddardin hienoinen kömpelyys, vaikkakin osan niistä voi hyväksyä vain lähdemateriaalin taidokkaana imitointina. Kun Marty esimerkiksi asettuu nojaamaan pahaa aavistamattomana ikkunaa vasten, läpeensä yllätyksetön hetki on niin venytetty, että lasin läpi murtautuvaa zombia tekisi jo mieli hoputtaa näyttämään naamansa. Tällaiset typerät säikäytykset ovat kuitenkin juuri slasher-leffojen vakiokalustoa, joten kyseessä on mitä luultavammin vain harkittu piikittely niitä kohtaan.
Kaikkia kankeuksia ei kuitenkaan pysty puolustelemaan pelkiksi genren pöhköyksien tarkkkanäköisiksi alleviivauksiksi. Ryhmän alfauroksen moottoripyöräloikkaa kuilun yli alustetaan esimerkiksi turhan pitkitetyllä jahkailulla, vaikka lopputulos tuskin on epäselvä katsojista kenellekään, ja surkuhupaisasti päättyvästä kananlennosta ennättää siten kadota terä ennen aikojaan. Samankaltainen ajoituksen epäonnistuminen on havaittavissa käänteessä, jossa selviääkin, että Marty on päähenkilötyttö Danan lisäksi toinen henkiinjäänyt. Hetkellä, jolloin paljastuksen tulisi tapahtua, leffa päättää nimittäin vitkutella, ja muutamien kriittisten sekuntien aikana koko yllätys kerkeääkin hukata momenttinsa.
Loppupuolellaan The Cabin in the Woodsin tarinankuljetus alkaa kuitenkin hieman takellella, kuten tällaisilla lennokkaita mysteerejä kasaavilla elokuvilla usein on tapana, kun punottua vyyhtiä pitäisi lähteä purkamaan. Ensinnäkin hahmot pääsevät kuviosta kärryille vähän liiankin helposti, sillä Marty, joka ensimmäisenä keksii, mistä kaikessa on kyse, tuntuu kovin sopivasti potevan jo valmiiksi vainoharhaa yhteiskunnan valvovaa silmää kohtaan. Toiseksi filmin viimeisellä kolmanneksella erilaisia ideoita ja tapahtumia tuodaan mukaan turhan monta lyhyen ajan sisällä, jotta niihin ehdittäisiin todella paneutumaan, minkä vuoksi kokonaisuus joudutaan sitomaan kasaan pikaisilla pätkillä selittelydialogia. Haparointia paikkaa onneksi se, että elokuva kykenee pysyttelemään tuoreena ja omaperäisenä aina loppuunsa saakka.
Iso osa leffan juonen avaamisesta lankeaa Danan hahmolle, jonka tehtävä tarinan loppumetreillä onkin lähinnä varmistaa, pysyväthän katsojarukat nyt ihan varmasti vielä tapahtumista kärryillä. Esimerkiksi aiemmin elokuvassa nopeasti ilman kummempaa valottamista ohitettu kohtaus, jossa nuoret itse joutuvat tekemään epäsuoran valinnan heitä metsästämään lähetettävien hirviöiden välillä, annetaan tyttöselle väkinäisesti puhkiselostettavaksi. Vastaavasti tekosyyn taivuttaa katsojille yksityiskohtia rautalangasta antaa myös laitoksessa juuri pestinsä aloittanut vartija, jolle muiden työntekijöiden täytyy vähän väliä tehdä selväksi, mistä kaikessa on kysymys.
Ristiriitaisia tunteita elokuvan loppupuolella herättää myös se, miten laitokseen säilötyt hirviöt pääsevät riehumaan vapaalle jalalle koristaen sen käytävät kerrokseen verta ja suolenpätkiä. Tästä Monsterit Oy:n sekä Buffyn neljännen kauden Initiative-huipennuksen mieleentuovasta mellastuksesta irtoaa kieltämättä hupia riittämiin mutta samalla hävityksen humoristinen esitystapa muodostaa koko leffan häiritsevimmän ongelman. Tuntuu nimittäin hieman tekopyhältä ja makaaberilta, että elokuva, joka kritisoi muun muassa sitä, miten kauhurainojen paperinohuiden hahmojen ainoa tarkoitus on verisillä kuolemillaan tuottaa aivotonta viihdettä yleisölleen, asettaa itse katsojansa naureskelemaan tismalleen samanlaisten, merkityksettömien hahmojen brutaalille teurastukselle.
Kuvioon sisältyy myös muita sudenkuoppia. Itse sekasortoiseen tilanteeseen ajaudutaan ensinnäkin käsikirjoituksen näkökulmasta hiukan pakotetusti: miksi näet Danaa ja Martya lähetetään tappamaan vain yksi sotilas sen sijaan, että rauhassa odotettaisiin erikoisryhmän saapuvan paikalle hoitamaan homman varmuudella? Entä kuka riemuidiootti on suunnitellut sankareiden kannalta ällistyttävän kätevän punaisen napin, jota painamalla hirviöt voidaan välittömästi vapauttaa riehumaan ympäri koko laitosta? Mörköjen mylleryksessä tietokone-efektit lisäksi paistavat paikoittain hiukan tökerösti läpi saaden menon tuntumaan hetkittäin muoviselta ja epäaidolta.
Kauhuelokuvien kritiikkinä The Cabin in the Woods osoittautuu siis syväluotaavaksi mutta samaan aikaan myös omaperäiseksi, nokkelaksi ja ennen kaikkea pirullisen hauskaksi elokuvaksi. Goddardin ja Whedonin kädenjälki leffassa näkyy kenties vahvimmin siinä, miten Buffyn tavoin älyttömäksi vedetty tarina elää vertauskuvallisuudestaan, sillä sanomaa on kätketty jokaiseen pieneen yksityiskohtaankin. Jos jotain jäin kaipaamaan, niin elokuvan kritiikki kohdistuu loppujen lopuksi hyvin suppealle alalle yhden genren heikkouksiin, ja olisin mielelläni halunnut nähdä koko kauhufilmien laaduttomuuden ongelman asetettavan osaksi myös suurempaa kontekstia. Elokuva luo kyllä selkeitä rinnastuksia esimerkiksi tosi-tv:seen mutta se jättää suurilta osin vastaamatta siihen, miksi juuri kauhuleffojen alennustila on merkittävä asia, ja onko kyseinen trendi osa jotain laajempaa ilmiötä. Tällaisenaankin The Cabin in the Woods on silti vaikuttava elokuvaelämys, joka loistaa erityisesti kekseliäisyydellään ja verrattomalla huumorillaan.
Kommentit
Lähetä kommentti