(2015)

En ole nähnyt kolmea ensimmäistä Mad Max -elokuvaa, mutta Falloutinsa pelanneessa Fury Roadin mielipuolien täyttämä, postapokalyptinen hiekkaerämaa herättää silti déjà-vu-tuntemuksia. Tutut elementit eivät kuitenkaan estä Millerin klassikkoelokuvasarjan uudelleenlämmittelyä vaikuttamasta suorastaan visiönääriseltä. Pöpi-Maxin neljäs seikkailu on mielikuvituksen ja kaistapäisyyden juhlaa, jossa salamoivat hiekkamyrskyt sekä tulta syöksevät sähkökitarat kruunaavat kauniin päivän. CGI:ta käytetään säästeliäästi mutta stuntteja ja käytännön efektejä senkin edestä. Jopa oranssin ja sinivihreän kyllästämä värimaailma sopii filmin yleisilmeeseen kuin kromi karieksen torjuntaan.

Toimintaa filmissä riittää, mutta se on hyvin rytmitettyä sekä täynnä omaperäisiä, vaihtelevia ja visuaalisesti näyttäviä hetkiä. Hektisistä leikkauksista huolimatta tapahtumat pysyvät helposti seurattavina, sillä hävityksen kannalta oleelliset elementit on sijoitettu aina kuvan keskelle. Pelkän itsetarkoituksellisen silmänkarkin sijaan jokainen rymistelytuokio myös edistää tarinaa tai paljastaa jotain uutta leffan kiehtovan vinksahtaneesta maailmasta. Ainoastaan viimeinen yhteenotto sankareiden ja heidän takaa-ajajiensa välillä venähtää aavistuksen ylipitkäksi, mutta elokuvan huipentavana epätoivoisena selviytymistaisteluna sen antaa miltei anteeksi.

Ovelan feministisen allegoriansa ansiosta Fury Road kohoaa pelkkien teknisesti pätevien toimintapätkien yläpuolelle. Miesten hallitsema aavikkoyhteiskunta, josta elokuvan haaremivaimot karkaavat, muistuttaa kuin maailmanlopun Saudi-Arabiaa, jossa kansa elää puutteessa uskonnollisen johtohahmon pitäessä ottessaan fanaattisia kannattajiaan ja luonnonvaroja. Seksiorjiksi alistetut naiset esittävät kuitenkin sorrolleen vastalauseen: "Me emme ole esineitä!" Myöhemmin elokuvassa kohdataan myös joukko vanhoja maansa menettäneitä soturinaisia. He liittyvät niin ikään taistoon Maxin ja Furiosan rinnalle hirmuvallan kitkemiseksi.

Elokuvan miehistä keskeiseen rooliin kohoaa myös fanaatikkojen puolelta sankarien leiriin loikkaava nuori taistelija, Nux. Toisin kuin uskonsoturista etukäteen olettaisi, hän paljastuu sympaattiseksi henkilöksi, joka pystyy yksilönä nousemaan lähtökohtiensa yläpuolelle. Hänen kääntymyksensä on tosin toteutettu hieman kankeasti, mutta hahmona hän näyttää silti, etteivät miehet ole tuomittu kulttuurinsa sätkynukeiksi vastakkaisen sukupuolen kohtelussaan. Hänen uhrauksensa myötä leffassa toisteltava "Todista minut!" -huuto saa myös nerokkaan kaksoismerkityksen. Toisin kuin esimerkiksi Thelma & Louise, joka esittää mieshahmonsa varsin yksipuolisessa valossa, Millerin teos tunnustaakin, että sukupuolten välinen tasa-arvo koskettaa ja vaatii toteutuakseen sekä naisia että miehiä.

Vaikka Fury Road on yksi viime aikojen vaikuttavimmista toimintaelokuvista, vaativalle katsojalle jää kuitenkin yksityiskohtia niuhotettavaksi. Käsikirjoitus esimerkiksi varjelee oleellisia hahmoja pahimmilta vaurioilta, sillä vaikka Max paiskautuu hiekkamyrskyssä pitkin aavikkoa kuin räsynukke, hän nousee myöhemmin pystyyn ilman loukkaantumisen merkkiään. Filmin maailman logiikka herättää myös ajoittain kummastusta: missään vaiheessa takaa-ajajat eivät yritä mitään niinkin yksinkertaista kuin ampua pakorekan renkaita, minkä lisäksi vettä ja polttoainetta tuhlaillaan autiomaan keskellä hämmentävän holtittomasti. Leffan 3D-efektiä on samoin lupa kritisoida, sillä se ei tuo katsomiselämykseen muuta lisää kuin yksittäisen yleisöä kohti syöksyvän CGI-kammotuksen.

Tappajahaita arvostellessani voivottelin nykypäivän blockbusterien tasoa, mutta yli 30 vuotta vanhan leffasarjan jatko-osa loikkaa erämaan pensaasta ja näyttää, että kesäleffoilta on lupa edellyttää muutakin kuin nostalgialla rahastusta ja ison budjetin tietokonetehosteita. Kun veteraani-Millerin tasa-arvoinen takaa-ajotoimintapäräys puhkeaa täyteen vimmaansa, dinosaurukset ja supersankaripullistelut ovat vain tiellä.
Kommentit
Lähetä kommentti